Arvid Åström: ”Vi försåg motståndarna med artificiell intelligens”

Arvid Åström och hans kollegor avslutade nyligen ett projekt där kunden efterfrågade extra hög teknisk kompetens. Valet föll på artificiell intelligens, anledningen var att anpassa motståndarna i spelet efter användaren.

Arvid Åström och hans kollegor på 9Volt Software är vana vid att bistå med hög teknisk kompetens av varierande natur. I det aktuella ”caset” efterfrågade kunden något alldeles extra. Produkten, i det här fallet ett datorspel skulle programmeras med artificiell intelligens för att ge spelarna en roligare upplevelse. Arvid utvecklar:

– Vi skapade ett DeepQ-baserat neuralt nätverk som genom ett minimalt regelverk lärde sig att spela kundens spel. Genom ett stort antal matcher så kunde vi träna upp nätverket i olika intervaller för att ge den olika kompetensnivåer. Detta neurala nätverk används sedan för att låta riktiga användare spela mot motståndare som enkelt kan anpassas efter användarens nivå i spelet, berättar Arvid.

Vi återkommer längre fram med mer information om spelet och företaget som ligger bakom det.

Scroll to Top
Håll dig uppdaterad!

Prenumerera på nyhetsbrevet och håll koll på vad som händer hos oss.