Arvid Åström och hans kollegor avslutade nyligen ett projekt där kunden efterfrågade extra hög teknisk kompetens. Valet föll på artificiell intelligens, anledningen var att anpassa motståndarna i spelet efter användaren.
Arvid Åström och hans kollegor på 9Volt Software är vana vid att bistå med hög teknisk kompetens av varierande natur. I det aktuella ”caset” efterfrågade kunden något alldeles extra. Produkten, i det här fallet ett datorspel skulle programmeras med artificiell intelligens för att ge spelarna en roligare upplevelse. Arvid utvecklar:
– Vi skapade ett DeepQ-baserat neuralt nätverk som genom ett minimalt regelverk lärde sig att spela kundens spel. Genom ett stort antal matcher så kunde vi träna upp nätverket i olika intervaller för att ge den olika kompetensnivåer. Detta neurala nätverk används sedan för att låta riktiga användare spela mot motståndare som enkelt kan anpassas efter användarens nivå i spelet, berättar Arvid.
Vi återkommer längre fram med mer information om spelet och företaget som ligger bakom det.